huishoudelijk reglement

  1. Leden betalen hun contributie bij vooruitbetaling per kwartaal, half jaar of jaar.
  2. Leerlingen kunnen bij de vereniging een opleiding volgen om een instrument te leren bespelen.
    De keuze van een instrument geschiedt in overleg met de vereniging.
  3. Indien een lid of leerling verhinderd is voor een les, repetitie of om een optreden bij te wonen,
    dient de leerling of het lid dit tijdig te melden bij een door de vereniging aangewezen persoon in
    geval van repetities; bij een lid van het bestuur of dirigent in geval van een optreden; bij de
    docent in geval van een les.
  4. Er bestaat de mogelijkheid voor leden om een instrument van de vereniging te huren, voor zover
    deze beschikbaar is voor verhuur. Leden mogen zonder toestemming van het bestuur niet met
    hun instrument optreden. Ieder lid is verplicht de eigendommen van de vereniging goed te
    onderhouden. Wanneer een eigendom van de vereniging defect is, moet dit bij het bestuur
    worden aangeboden. De leden mogen dit niet zelf (laten) repareren zonder toestemming van
    het bestuur. Schade ontstaan door onvoldoende zorg, dit ter beoordeling van het bestuur, wordt
    hersteld voor rekening van het betrokken lid.
  5. De bestuursleden richten zich bij de vervulling van hun taak als bestuurslid naar het belang van
    de vereniging.
  6. Het bestuur vergadert regelmatig waarbij sprake is van vastlegging van de besluiten door de
    secretaris. Wanneer er geen overeenstemming is, worden de bezwaren van bestuursleden ook
    genotuleerd.
  7. Bestuursleden onthouden zich van stemming over een besluit waarbij zij een tegenstrijdig
    belang hebben. Daarbij gaat het om een (persoonlijk) belang, waardoor de bestuurder niet in
    staat kan worden geacht het belang van de vereniging te bewaken op een wijze die van een
    integer en onbevooroordeeld bestuurder mag worden verwacht.
  8. Elk bestuurslid heeft het recht tot het uitbrengen van één stem. Bestuursbesluiten worden
    genomen met volstrekte meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen. Bij staking van
    stemmen is het oordeel van de voorzitter beslissend.
  9. Bij afwezigheid (ontstentenis c.q. belet) van een of meer bestuursleden zijn de overblijvende
    bestuursleden met het besturen belast.
  10. Kandidaten voor het bestuur kunnen door het bestuur en de leden voor de aanvang van de
    algemene ledenvergadering naar voren gebracht worden. Kandidaatstelling moet door ten
    minste vijf leden worden ondersteund.
  11. De bestuursleden zijn bekend met de statuten van de vereniging.
  12. De voorzitter zorgt voor de nakoming van het reglement en de statuten en handhaaft de orde en leidt de vergaderingen van het bestuur en de algemene ledenvergadering.
  13. De secretaris maakt de notulen van de algemene ledenvergadering, welke op de volgende
    algemene ledenvergadering moeten worden voorgelezen en, na goedkeuring van de
    vergadering, door de secretaris en de voorzitter worden ondertekend. De secretaris maakt
    notulen van de bestuursvergaderingen. De secretaris houdt een ledenlijst bij. De secretaris
    tekent de correspondentie van de vereniging en houdt kopieën van uitgaande stukken en is
    verantwoordelijk voor het archief.
  14. Door de secretaris wordt een administratie bijgehouden van alle bezittingen, voornamelijk
    instrumenten en bladmuziek, van onze Harmonie en periodiek wordt geïnventariseerd of alle
    bezittingen nog aanwezig zijn.
  15. De penningmeester beheert de financiën van de vereniging. En is verantwoordelijk voor een
    degelijke en zorgvuldige boekhouding. De penningmeester houdt een contributielijst bij waarop
    alle leden voorkomen. Op de jaarlijkse algemene ledenvergadering verzorgt de penningmeester
    de schriftelijke verslaglegging. Samen met de voorzitter zorgt de penningmeester ervoor dat de
    gemeente tijdig in het bezit is van de voor het verkrijgen van subsidie noodzakelijke
    documenten.
  16. Contant geldverkeer dient zoveel mogelijk te worden beperkt. Het betalingsverkeer verloopt
    zoveel mogelijk per bank, waardoor het automatisch wordt geregistreerd. Er is sprake van niet
    meer kasgeld dan voor het doen van dagelijkse uitgaven noodzakelijk is. De hoeveelheid geld in
    kas wordt beperkt en een maximumbedrag in kas wordt van tevoren afgesproken. Geld boven
    het afgesproken maximumbedrag wordt altijd direct afgestort. In ieder geval aan het einde van
    het jaar worden alle contante gelden afgestort bij de bank. Hierdoor kan een eventuele
    kascommissie een goede controle maken.
  17. Voor koffie, thee, frisdrank e.d. tijdens repetities en optredens is sprake van een contante kas.
    Hiervoor wordt een kas bijgehouden, met de inkomsten van de verkoop en de kosten. De kas
    wordt twee keer per jaar opgemaakt en afgestort; aan het einde van het seizoen (begin
    zomervakantie) en aan het einde van het kalenderjaar.
  18. Bij collectes, contante vrijwillige bijdragen of donaties wordt het geld altijd geteld door twee
    personen die de getelde bedragen noteren en daarvoor tekenen.
  19. Bij kaartverkoop voor optredens is sprake van een sluitende administratie van de kaartverkoop.
    Van de kaarten die verkocht zijn, is geadministreerd: de naam van de koper en of de kaarten wel
    of niet betaald zijn. Inclusief of het kaarten voor volwassenen betreft of voor kinderen.
  20. Kosten gemaakt door bestuur(sleden) met toestemming vooraf van het bestuur dienen binnen
    drie maanden na de gemaakte (on)kosten te worden ingediend als declaratie, waarbij de
    penningmeester vervolgens uitsluitend betalingen mag doen die zijn gefiatteerd door een ander
    bestuurslid. Daarbij moet de declarant de onderliggende betalingsbewijzen overdragen.
    Bestuursleden gaan geen (financiële) verplichtingen aan namens de vereniging waarvan bekend
    is dat de vereniging die niet kan nakomen.
  21. Een kascontrolecommissie, bestaande uit twee leden en een reserve lid, houdt toezicht op het
    beheer van de penningmeester en doet hiervan verslag aan de algemene ledenvergadering. De
    leden nemen voor twee jaar zitting in de commissie en treden om beurten af, waarop het
    reserve lid toetreedt als lid. De vergadering benoemt een nieuw reserve lid.
  22. De dirigent en docenten worden aangesteld door het bestuur volgens een door het bestuur
    opgesteld contract.
  23. De algemene vergadering benoemt een muziekcommissie. Deze stelt samen met de dirigent een
    repertoire op. Leden kunnen hun wensen en ideeën aan de commissie kenbaar maken.
  24. De dirigent deelt leden in en beslist in samenspraak met het bestuur over het al of niet meespelen in het orkest. De dirigent beslist of stukken uitgevoerd kunnen worden.
  25. De dirigent of docent wordt geraadpleegd bij aanschaf van instrumenten. Docenten zien ook toe
    op goed onderhoud van de instrumenten.
  26. Optredens van de vereniging geschieden in een vooraf afgestemde outfit.
  27. Het huishoudelijk reglement moet in de algemene ledenvergadering met meerderheid van
    stemmen worden aangenomen en kan slechts op dezelfde manier worden gewijzigd.
  28. In gevallen waarin dit reglement niet voorziet wordt besloten door het bestuur van de
    vereniging.